Tre gode råd til iskiassmerter

Tre gode råd til iskiassmerter

29. januar 2020 Slået fra Af admin

Iskiassmerter er svære at ignorere, det ved alle der har døjet med dem bare en enkelt gang. Iskiassen er værd at passe på, da mishandling af sin skade i værste fald kan sætte dig ud af både arbejdsmarkedet og livet som normalt gående. 

Mange mennesker døjer desværre stadig med iskiassmerter og lændesmerter generelt, og det har meget at gøre med at de færreste egentligt ved, hvordan man passer godt på sin iskiassnerve og lænd. 

Nedenfor finder du derfor tre gode råd, som du kan bruge til at enten forebygge smerter i lænden og iskiassen eller til hvis du rent faktisk allerede går og døjer med det.

  1.  Din massør eller kiropraktor ved bedre end internettet
    Selvom det er en træls økonomisk udgift at tage til en massør eller kiropraktor, for at finde ud af hvilke slags øvelser der er bedst for netop dig, er pengene godt givet ud i tilfælde af, at du har tydet øvelserne på internettet forkert. 

    Har man i forvejen ondt i iskiasnerven kan bare en smule forkert eksikvering af øvelser være med til at forværre den – derfor bør man også være opmærksom på hvordan man udfører øvelserne. 

  2. Iskiassmerter og massage – som hånd i handske
    Døjer du bare en lille smule med iskiassmerter bør du, allerede i dag, søge mod dit nærmeste apotek og købe noget muskelafslappende creme – eventuelt tigerbalsam og få din bedre halvdel til at give dig en tur. 

    Massage er nemlig med til at få vores anspændte muskler til at slappe lidt mere af – og har du, grundet dine iskiassmerter gået og støttet mere på det højre ben end det venstre, som du har ondt i – er chancerne at du har ubalance i hvor anspændte dine muskler i lænden er. Her kan en god omgang massage være med til at genoprette den tiltrængte balance og måske øge søvnkvaliteten en smule. 

    Derudover sænker en omgang massage også eventuelle stressniveauer og får udløser Dopamin og Serotonin i hjernen, noget der giver en følelse af glæde og ro – for mange noget de har brug for, hvis de har døjet med ondt i lænden eller benene i flere dage i streg. 

  3. Hold dig fra de eksplosive bevægelser og hold smerterne i skak
    Selvom det måske ikke siger sig selv, er eksplosive bevægelser (som eksempelvis dem vi laver til fodbold, basketball eller noget helt tredje) med til at sætte et enormt pres på vores glute (numse) og dermed også iskiasnerven. Mange vil oftest opleve smerten som en syrende smerte der bevæger sig fra ballen og ned i benet. 

    Vil du gerne tage forbehold for din lænd og din skade, bør du også indstille de eksplosive bevægelser – det hjælper på healingsprocessen og gør i sidste ende, at du kan komme i gang med dem hurtigere igen.